0

بروشور ، کاتالوگ : آموزش طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور [ راهنمای جامع 2018]

دسته بندی ها : آموزش های کاربردی 15 دسامبر 2018 armia 0 بازدید
آموزش طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور

بروشور ، کاتالوگ دو نمونه از کارهای چاپی و گرافیکی هستند که اطلاعات کامل و جامعی را در مورد

محصولات و خدمات یک کسب و کار به ما می دهند.

بنابراین ما باید در مورد بروشور ، راهنمای آموزش طراحی و چاپ کاتالوگ بدانیم .

در این مقاله می خواهم به طور کامل درباره طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور صحبت کنم .

همچنین میخواهم راهنمای کاملی برای انتخاب طراحی و چاپ عالی ارائه کنم .

پس با من همراه باشید.

 

بروشور

 

بروشور چیست ؟

بروشور به بانک اطلاعاتی محصولات معروف است ، چون مجموعه اطلاعاتی را به مصرف کننده محصولات و خدمات

انتقال می دهد و به همین علت برای  مصرف کننده مفید است و میتواند در انتخاب نهایی به مشتری کمک کند.

اطلاعاتی که در مورد آن صحبت کردیم میتواند در مورد ویژگی های محصول و خدمات همچنین خواص ، مزیت ها و کارایی آن ، نحوه استفاده ، قیمت ، تنوع رنگی و … که میتواند شامل سایر اطلاعات باشد .

این اطلاعات مربوط به بروشور و طراحی بروشور و چاپ بروشور بسیار ارزشمند است که باید به آن دقت کنیم .

یک مثال فرضی برای شما می گویم که بهتر درک کنید . فرض کنید شما تولید کننده چای و دمنوش و فراورده های قهوه مختلفی هستید . بروشور محصولات شرکت شما می تواند به این صورت باشد : بروشور بر مبنای مخلوط چای های سبز ، مخلوط چای های سیاه ، دمنوش ها و پودر های قهوه و شکلات فوری باشد که هر کدام به ریز میتواند یک بروشور باشد .

مثلا در مورد دمنوش ها برای شما مثال میزنم :

  • دمنوش ریز میوه های قرمز(این دمنوش ترکیبی از ریزمیوه‌های قرمز مانند توت فرنگی، تمشک، کرن بری، زرشک و همچنین چای ترش است.)
  • دمنوش مخلوط میوه های استوایی (دمنوش میوه های استرالیایی حاوی چهار میوه آناناس، نارگیل، انبه و آووکادو است و با نوشیدن آن، ضمن لذت بردن از طعم گوارای این دمنوش، از خواص مفیدی که هر کدام از این میوه ها برای سلامتی دارند، بهره مند خواهید شد.)

توجه کنید که این مثال ها در مورد ترکیب سازنده این دمنوش ها بودند به همین ترتیب در طراحی بروشور و چاپ بروشور به موارد مختلفی اشاره میکنیم که میتواند حاوی اطلاعات نظیر خواص و فواید محصولات ، نحوه مصرف و مدت استفاده از محصولات ، قیمت و عوامل تاثیر گذاری و تفاوت بین محصولات و … اشاره میشود که هدف از ارائه این اطلاعات کمک به مصرف کننده جهت آشنایی و انتخاب محصولات و خدمات ما می باشد.

حتما برای شما قیمت طراحی و چاپ بروشور مهم است ، باید بگویم که چاپ بروشور ها معمولا ارزان هست و با توجه به سلیقه شما در انازه های مختلف چاپ می شوند . عموما تیراژ آنها بالا است به دلیل حجم عظیم مصرف کننده ها زیرا باید در بین آنها توزیع شود . برای آنکه قیمت آنها بالا نرود با کاغذ های گرم پایین چاپ می شوند تا هم ارانتر شود و هم خوانایی ساده تری برای مصرف کننده داشته باشد.

پیشنهاد میکنم که مقاله ” نکات مهم در طراحی بروشور ” را حتما بخوانید.

 

 

بروشور

 

نکاتی در طراحی بروشور

در ادامه به نکات کلیدی طراحی بروشور اشاره میکنم که حتما باید به آنها توجه زیادی کنید .

  • در فروش مدت زمان اولیه خیلی مهم و کلیدی است شما در این مورد فقط 20 ثانیه و یا کمتر زمان دارید که مخاطب را وادار کنید که بروشور را در دست بگیرد و از آن استفاده کند . پس کاری کنید که این اتفاق رخ دهد.
  • از نکات مهم و ضروری طراحی بروشور و کاتالوگ استفاده از نام کسب و کار و لوگو آن می باشد . اگر بروشور ها دولت و یا دو صفحه ای طراحی شوند ، به احتمال زیاد یک لت و یا یک صفحه به عنوان جلد بروشور خواهد بود که مشخصات لوگو (آرم) و نام کسب وکار و همچنین موضوع خاص مد نظر باید در این صفحه درج گردد .
  • در طراحی بروشور از تصاویر با کیفیت عالی و رنگ هایی با تونالیته بالا استفاده می شود . و این یکی از ویژگی های طراحی بروشور می باشد. شما باید حتما برای اینکه بتوانید نظر مخاطبان خود را جلب کنید از تصاویر باکیفیتی استفاده کنید که می توان این عکس ها از کسب و کار شما، محصولات و خدمات خود شما باشد و یا تصاویر غیر مستقیمی که مربوط به تولیدات و خدمات شما می باشد استفاده کنید .
  • دوستان عزیز به این نکته توجه کنید که عکسها و تصویر و نوع طراحی شما باید منحصر به فرد باشد و از جای دیگری کپی نکنید . شما تا آنجایی که امکان دارد ثبات و خاص بودن خودتان را به مخاطب هدف باید نشان دهید .
  • طراحی بروشور یک عامل مهم در جهت شناسایی شما به مخاطبانتان می باشد . تا آنجا که امکان دارد برای طراحی بروشور وقت بگذارید و به نکات و جنبه های مختلفی فکر کنید هیچ وقت در همان ابتدای کار عجله به خرج ندهید .
  • برای شناسایی خودتان و انتقال پیام هایتان به مخاطبین از طراحی ، رنگ و تصاویر خاص استفاده کنید تا بتوانید در مدت زمان کمی بتوانید پیام هایتان را انتقال دهید. ای ن یکی از ویژگی های کارهای مرسوم گرافیکی می باشد.
  • برای اینکه بروشور شما بهترین باشد باید حاوی اطلاعات خلاصه و مفید باشد ، اشتباه رایجی که عموما وجود دارد این است که بروشور را ماننده یک کتاب داستان می بینند و میخواهند اطلاعات زیادی را در آن درج کنند که این یک اشتباه است .
  • باز هم به این نکته اشاره میکنم ” اطلاعات” شما باید اطلاعات کاملی از کسب و کار و مخاطبین داشته باشید تا بتوانید با درک بهتری در خدمت مخاطبین باشید و بتوانید نظر آن ها را جلب کنید . بهترین بودن نیاز به ارزیابی و شناخت نیازها و امکانات موجود در جهت رفع نیاز های مخاطبین می باشد که شما باید یک سری نکات ریز را در بروشور خود رعایت کنید.
  • به مخاطبین خود احترام بیشتری بگذارید، در همان ابتدای کار ؛ چون آنان را ترغیب می کند که از محصولات و خدمات صاحب کاتالوگ و بروشور استفاده کنند. احترام به مخاطب باعث ایجاد یک فضای صمیمی و صادقانه می شود که سبب ایجاد میل و کشش برای استفاده از خدمات و محصولات می شود.

 

کاتالوگ چیست ؟

کاتالوگ اطلاعات کلی تری نسبت به محصولات و خدمات به ما میدهد . در این مقاله “ کاتالوگ چیست ؟” می توانید به طور کامل با این مطلب آشنا شوید .

در ادامه به موضوعات زیر می پردازیم :

  1. آموزش طراحی کاتالوگ
  2. طراحی کاتالوگ صنعتی
  3. انواع کاتالوگ و بروشور
  4. تفاوت بروشور و کاتالوگ

 

 

کاتالوگ

 

1) آموزش طراحی کاتالوگ ؟

طراحی کاتالوگ شامل یه سری اقدامات در جهت بکارگیری امکانات در جهت جلب مشتریان می باشد . در ابتدای کار یکی از تکنیک های معمول در ابتدای طراحی کاتالوگ که باید مورد استفاده شما قرار گیرد جایگذاری تمام عناصر مختلف در لی اوت است بدون اینکه ما بخواهیم در مورد چینش آن فکری کنیم. تا با امکانات کلی که در اختیار داریم بتوانیم حدود کار دستمان بیاید تا و بدانید که برای جایگذاری چه عناصری را در اختیار دارید و چگونه میتوانید یک خروجی خوب از آن بگیرید.

در ادامه بصورت کلی به عناصر و محتوای خود نگاه کنید و ببینید که چه چیزهایی در اختیار دارید ، سپس با توجه به اولویت بندی هایی که دارید شروع کنید به چینش صفحات و دسته بندی ها .

یکی از اساسی ترین نکات مهم در طراحی کاتالوگ و بروشور هماهنگی و نظم است که در عناصری اصلی تایپوگرافی ها و تصاویر مورد استفاده در طراحی است . در تعامل عناصر مختلف تعامل تایپوگرام ها با تصاویر موجود بسیار مهم است . تایپوگرافی های مورد استفاده باید بصورت کاملا انعطاف پذیر ارائه شود در جهت هماهنگی با تصویر و محتوای استفاده شده . شاید خیلی ها به تایپوگرافی ها توجه کافی نکنند اما زمانی یک طرح از جنبه های مختلف خوب و مفید است که همه عناصر در جهت یکدیگر قرار گرفته باشند .

پس نتیجه میگیریم که طرحی موفق است و نظر مخاطبان را جلب می کند که تمام عناصر نوشتاری و تصویری با یکدیگر هماهنگ باشند. نوشتار خیلی در دیزاین مهم هستند در واقع تصاویر به تنهایی نمیتوانند به تنهایی یک طرح را موفق کنند.

طراحانی در این عرصه به موفقیت می رسند و طرح های خوبی ارائه میکنند که ارتباط تنگاتنگی با نوشته ها دارند. در مورد تایپوگرافی صحبت شد برای شناخت و درک تایپو گرافی به مطلب ” تایپوگرفی چیست ؟ ” مراجعه کنید .

 

2) طراحی کاتالوگ صنعتی

طراحی کاتالوگ صنعتی یکی از مواردی بود که می بایست در مورد آن مطالبی را خدمت شما عزیزان ارائه می کردم .

تفاوت هایی کوچک و کلی وجود دارد در ویژگی های بصری با دیگر طرحی های دیگر .

اگر بدنبال طراحی یک کاتالوگ صنعتی می باشید ، در ابتدا باید اطلاعاتی را خودتان بدست آورید . از چه طریقی ؟؟

از طریق مشاهده . شما باید چندین کاتالوگ مختلف را ببینید و سپس با دقت ببینید و به تفاوت ها پی ببرید . و وقتی بخواهید با یک کاتالوگ آرایشی و بهداشتی یک سری مقایسه ها کنید به تفاوت های آنها پی می برید .

وقتی بحث صنعت به میان می آید خود به خود یک وزن اضافی را در بر دارد . بله درسته یک کاتالوگ صنعتی از وزن و سنگینی بیشتر نسبت به یک کاتالوگ هنری یک شرکت محصول آرایشی دارد.

کاتالوگ های صنعتی به دلیل پیچیدگی هایی که در نوع محصول یا خدمات دارند، کنترل بیشتری را در طراحی می طلبد. طراح از آزادی کمتری در خلق چیدمان برخوردار است و باید صریحا اطلاعات را به مخاطب منتقل کند. این بدان معنا نیست که یک کاتالوگ هنری لازم نیست تا اطلاعات را سریع منتقل کند، بلکه به آن معناست که مخاطب یک کاتالوگ صنعتی با مخاطب یک کاتالوگ هنری متفاوت است و چندان مایل نیست که حواشی و تزیینات طرح را ببیند. او می خواهد در کمترین زمان ممکن بیشترین اطلاعات را بگیرد و هنگام دیدن صفحات ، گیج نشود. وقت زیادی برای دیدن کلیت و جزییات طرح ندارد و فقط به اطلاعات داخل صفحات می اندیشد.

در طراحی کاتالوگ صنعتی ما با یک سری عوامل محدود کننده توجه کنیم و این عوامل شامل صفحه آرایی با حواشی و تزیینات است .

لازم به ذکر است که ما نمی گوییم که کاتالوگ هنری متفاوت است و لازم نیست تا اطلاعات را سریع به مخاطبان خود ارائه کند، بلکه منظور ما بدان معناست که مخاطب یک کاتالوگ صنعتی با یک کاتالوگ هنری متفاوت است. مخاطب کاتالوگ صنعتی می خواهد در کمترین زمان ممکن بیشترین اطلاعات را کسب کند و هنگام دیدن صفحات با یک سادگی رو برو شود و گیج نشود . وقت زیادی برای دیدن کلیت و جزئیات طرح مد نظر ندارد و فقط به اطلاعات داخل صفحات فکر می کند.

شاید به این فکر کنید که کاتالوگ های هنری نسبت به کاتالوگ های صنعتی از نظر ترکیب بندی به ظاهر تصادفی تری برخوردارند.

البته این دید تصادفی به طاهر است زیرا در هر طرح گرافیکی انجام شده و حرفه ای اصول ترکیب بندی حرفه ای و هدفمند پیاده شده و اگر اینطور نباشد نمیتوان گفت این این طرح ، یک طرح گرافیکی حرفه ای می باشد.

در یک کاتالوگ صنعتی نباید این انتظار را داشته باشیم که شاهد تغیرات آنچنانی در صفحه آرایی باشیم چون گرید بندی و توازن خاصی دارد و دید بیننده در این مورد خطی می باشد . در این نوع کاتالوگ ببیننده انتظار غافلگیری این را ندارد که با عوض کردن صفحات شاهد یک صفحه خاص و متفاوت می باشد ، در اینجا نظم حکم فرماست .

باید به این نکته توجه کنیم که یک طراح گرافیک حرفه ای نظر تمام مخاطبین خود را جلب میکند . در کاتالوگ صنعتی هم با روش هایی که ارائه می کند مانع از خستگی مخاطبان کاتالوگ صنعتی می شود ، زیرا اگر یک طرح خشک و بی روح باشد مخاطب هدف ما کسل می شود و از ادامه دیدن محصولات و خدمات ما اجتناب میکند . یک طراح حرفه ای باید شیوه های نو و خلاقانه ای را به گونه ای ارائه کند که علاوه بر حفظ نظم و توازن باعث کسلی مخاطب هم نشود .

 

3) انواع کاتالوگ و بروشور

در ادامه این مقاله به تشریح انواع کاتالوگ و بروشور می پردازیم . کاتالوگ و بروشور از نظر طراحی و چاپ سه نوع وجود دارد که در زیر قابل مشاهده است :

سیمی

لت دار

منگنه ای

  • کاتالوگو بروشور سیمی به این خاطر که هزینه بیشتری نسبت به دیگر طرح ها دارد و کمتر مورد استفاده قرار می گیرند . کاتالوگ ها و بروشور ها به صورت سیمی به نسبت خیلی کمتری چاپ می شوند.
  • بیشترین استفاده از نوع لت دار مربوط به طراحی بروشور می باشد. اما در طراحی کاتالوگ در سایزهای بزرگ نیز استفاده می شوند. بخش دوم ما یعنی لت دارها که شامل دو لت ، سه لت ، چهار لت هستند که در بعضی از موارد به 5 و 6 لت هم میرسند .
  • بخش سوم یعنی منگنه ای بیشتر در بروشور ها استفاده میشوند اما کاتالوگ ها بیشتر سیمی و لت دار طراحی و چاپ می شودند اما به ندرت منگنه ای هستند .

موارد بالا که شامل بروشور و کاتالوگ بصورت سیمی ، لت دار و منگنه ای انواع کاغذی آنها بودند . یک مورد دیگر هم وجود دارد که اگر بخواهم به شما بگوییم

نوع الکترونیک کاتالوگ و بروشور می باشد که در کشور ما رواج ندارد .

 

4) تفاوت بروشور و کاتالوگ

یکی از اشتباهات عمومی که وجود دارد این است که کاتالوگ ها و بروشور های یکی فرض می شوند و معدود عده ای هستند که تفاوت این دو را از هم تشخیص دهند.

در مباحث تعاریفی که در مورد کاتالوگ و بروشور بیان گردید گفتیک که :

 

  1. کاتالوگ ها دارای اطلاعات کامل ، جامع و کلی در مورد محصولات یا خدمات یک کسب و کار دارند ، برای توضیع کننده و خریدار عمده طراحی و چاپ میگردند.
  2. اما بروشورها حاوی اطلاعات جزئی تری از یک یا یک سری محصول هستند که برای مصرف کننده تهیه و چاپ می شوند.
  3. کاتالوگ های به نسبت بروشور ها گرانتر هستند و طراحی و چاپ با تیراژ کمتری نسبت به بروشور ها می باشند. کاغذ استفاده شده در چاپ کاتالوگ نسبت به بروشور از گرم بیشتری برخوردار است اما در طراحی و چاپ بروشور در کاغذ های نازک تری نسبت به کاتالوگ ها چاپ می شوند.
  4. یکی از تفاوت ها در سایز کاغذ می باشد ، عموما با اینکه استاندارد خاصی منظور نشده است اما معمولا برای چاپ کاتالوگ از کاغذ A4 و A5  استفاده می شود اما بروشور ها در هر سایزی چاپ می شوند.

 

چاپ کاتالوگ

 

 

دوستان و کاربران گرامی خسته نباشید بهتون میگم . این مطلب هم در اینجا به پایان رسید.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشه. همچنین شما عزیزان می توانید آموزش های کاربردی دیگر ارائه شده در لینک “ آموزش های کاربردی سایت آرمیا دیزاین ” مراجعه کنید و از تمامی مطالب استفاده کنید. تشکر ویژه ای از شما دوست عزیز میکنم که تا اینجا همراه من بودید .

خوشحال میشم اگر این مطلب رو در شبکه های اجتماعی به  اشتراک بذارین یا داخل وبسایتتون به این مطلب لینک بدین.

همچنین مثل همیشه پذیرای نظرات ارزشمند شما عزیزان هستم.

 

 

 

 

armia design
armia

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!